O téme otužovania sa túto zimu začalo písať o niečo viac, než doteraz – ale, narovinu, z nuly je akýkoľvek pohyb smerom hore dobrý. Nič to nemení na fakte, že sa pobyt v studenej vode stále považuje za niečo tak špeciálne, že to radšej nechávame len úzkej skupinke dostatočne strelených ľudí.

Občas sa niekde vyskytne zmienka o tzv. ľadových medveďoch – otužilcoch, ktorí majú najradšej vodu niekde medzi 0 až 10 stupňami. Otázku, prečo by to niekto robil, pokiaľ nie je donútený aktuálnym výpadkom u dodávateľa, si kladie asi každý, kto to neskúsil. Vedome. Otužovanie samotné má totiž veľa pozitívnych účinkov na človeka a to hneď v niekoľkých rovinách.

Čo sa deje vo vašej hlave
Rozhodnutie ponoriť sa do ľadovej vody sa v hlave rodí väčšinou postupne. Niekto k tomu príde po prečítaní článkov na internete, ďalší zas skúsia svoje poprvé pod vplyvom situácie alebo po prehovorení kamošmi, ktorí už vedia o čo ide. Každopádne je to v začiatkoch o veľkej sebadisciplíne a zaprení. Dnešní motivátori by radi použili niečo o vystupovaní z konfrotnej zóny, ale to sa deje ešte pár minút predtým, keď v chladnom počasí zo seba zhadzujete kusy oblečenia a nechávate na sebe plavky, max. župan.

Ak sa na otužovanie pripravujete dlhšie (napríklad pri počítači), máte veľa príležitostí nájsť informácie o tom, ako to prebieha a uvedomiť si dôsledky svojho rozhodnutia. A cúvnuť, prirodzene. Pre niekoho môže byť táto aktivita výrazne adrenalínovým riskom, na ktorý nenazbierajú odvahu. To je úplne v poriadku – tak ako má niekto rešpekt pred voľným pádom na lane, u iného zazvoní alarm pri ľadovej vode.

Ak sa rozhodujete pod vplyvom okolností priamo na mieste (napr. ste sa prišli pozrieť so známymi a tí vás hecujú nech sa pridáte), máte možnosť zisťovať informácie obmedzenú, na druhú stranu budete mať pri sebe zrejme viacero skúsenejších, ktorí určite radi odpovedia. Alebo vás tam skrátka hodia. Dobrá správa je, že telu to nebude robiť až taký problém, než by človek očakával. Ale o tom nižšie.

Skúsenejší pred ďalším ponorom vedia, čo ich čaká a aj tieto myšlienky sú často veľmi zaujímavé. Presne si uvedomujete, do čoho idete, pamätáte si reakciu tela a často sa miešajú dva protichodné pocity – tešíte sa na to, ale viete že treba prekonať tradičné myšlienky v hlave, ktoré sa zjavia hneď ako, sa dotknete studenej vody. Časom a opakovaním ich už vytrénujete, ale nezmiznú úplne. Pudy…

Telo zvládne veľa
Pokiaľ netrpíte niektorými špecifickými ochoreniami (prevažne srdcovo-cievneho charakteru) mám dobrú správu: otužovanie, keď sa robí správne, mu neublíži, ale skôr pomôže. Reakcia na studenú vodu nenechá na seba dlho čakať. Ak nie ste zvyknutý, budú prvé sekundy doslova peklom. Hneď, ako si telo všimne, že sa deje niečo netypické, spustí mechanizmy zaisťujúce prežitie. Stiahne krv z končatín, veľmi pravdepodobne budete mať pri tom pocit, ako keby vás niekto obalil do sklenej vaty a posypal mravcami. Rovnako tak pocítite výraznú zmenu v dýchaní, pretože už nebudú stačiť klasické nádychy, ktoré si neuvedomujete, naopak, telo začne samo pýtať veľa, až tak, že to u niekoho môže vyzerať ako topenie sa, hoci stojí pevne na svojich nohách v pokojnej vode.

Tu je dôležité nepanikáriť a postupne sa upokojiť. Do minúty sa udeje všetko podstatné a horšie to už nebude. (Za predpokladu, že ste tú minútu len nestáli vo vode po členky, ale ponorili sa po krk.) V tomto momente sa začína tá zábavnejšia časť celého otužovania – voda už nie je tak nepríjemná, telo si zvyklo, už je to len o tom, koľko vydržíte. Vždy treba sledovať reakcie vlastného tela, po prekonaní úvodného šoku vám prestane klamať s tým že máte ísť hneď von.

A komu tím prospějete, co!?
Predovšetkým sebe. Otužovanie prospieva cirkulácii krvi v organizme, čo nie je na škodu, lebo naše telo krv celkom potrebuje. Ďalšou výhodou je zlepšenie nálady. Nielen ako reakcia na endorfíny, ktoré sa postarajú o nadšenie “dal som to” ako po klasickom adrenalínovom výkone (aj keď toto je moja najobľúbenejšia časť), ale v tele sa začne produkovať noradrenalín (snáď som to nepoplietol), ktorý potláča prejavy depresií.

Esteticky treba povedať, že studená voda tiež prospieva pleti a vlasom, takže s trochou preháňania sa tu naozaj mladne. No a napokon asi najrozumnejší argument – posilňovanie imunity. Vedci si už všimli, že telo v reakcii na otužovanie začína produkovať viac bielych krviniek, ktoré sú známe vďaka svojej záľube v ničení toho, čo nás zabíja. Sympatické, nie?

Osobitne by som chcel ešte odpovedať mužom, ktorí sa ma pýtali na nejaké detaily, hoci väčšinou tak opatrne, no každého to v konečnom dôsledku zaujímalo. Áno, keď idete do vody, tak prídete ku kritickému bodu, ktorý nie je zrovna príjemný, napriek faktu, že chlad je prospešný aj v tomto smere. Na férovku: ponoriť si gule do studenej vody vyžaduje veľa psychického odhodlania a na druhú stranu, keď človek ide von, musí ho niekedy hľadať aj lupou, lebo telo skrátka reaguje na chlad obranou.

Odmenou však je preukázané zlepšenie po všetkých stránkach. Stačí si uvedomiť, že nie nadarmo sú pohlavné orgány umiestnené mimo telo, chlad im prospieva. Zvyšuje sa hladina testosterónu aj pohyblivosť spermií. (Teplo ich naopak zabíja.) Keď k tomu pridáte vyššie spomínané zlepšenie prekrvovania organizmu, tak ľahko prídete k záveru, že nech je otužovanie akokoľvek náročné v niektorých momentoch, odvďačí sa vám neskôr niekoľkonásobne. Aj partnerka. :)

Ako začať?
Najtypickejšia veta, ktorú nájdete všade, je že začať treba v lete. Áno, v ideálnom svete kde si naštudujete potrebné informácie niekde okolo júla, v júni si dáte preventívny medicínsky check u svojho lekára, nadhodíte otázku otužovania a on vám nechápavo požehná, začnete postupne chladnúť s vodou a ako ustúpia letné horúčavy si budete zvykať na chladnejšie stavy.. Ain’t nobody got time for that.

Dá sa to, prirodzene. Iným začiatkom je otužovanie ráno v sprche. Zobudíte sa, dáte si studenú sprchu, až potom začnete s klasickým dňom – raňajky, práca atď. Pri príprave aj samotnom otužovaní je dôležitá pravidelnosť. Tak ako pri iných činnostiach dokážete trénovať svoje telo a celý proces sa pre vás stane menším šokom a nepríjemnosťou.

Kedy radšej nie
Typický chlapský smrteľný problém: soplík. Pre medveďov je to seriózny problém, lebo oslabená imunita. V takom stave je ponáranie sa do ľadovej doby rovnaká provokácia pre zápal pľúc, ako lyžička tatárskej omáčky na pláži počas slnečného dňa pre salmonelu. Tiež nie je vhodné takéto otužovanie pre ľudí s vysokým tlakom (stiahnutie ciev môže privodiť mŕtvicu) a srdcovými ochoreniami.

Na otužovaní je najťažšie začať. A aj keď sa mu možno nebudete venovať pravidelne, občas sa zídete s partiou normálnych ľudí, ktorí naozaj robia niečo pre svoje zdravie a nebudete chápať tých bláznov čo stoja vonku (a možno si vás aj fotia), zababušení po uši počas krásneho slnečného dňa s teplotou niečo nad nulou. Budete lepšie odolávať výkyvom vonkajších teplôt, a ak aj niečo chytíte, nebude to nádcha na úrovni, že chcete zomrieť. Po pár opakovaniach prídete na to, že je to celkom sranda, cítite sa zdravšie a máte viac energie. Pre tých, ktorí počas roka sedia za monitorom a motrokujú pre korporáciu je táto aktivita úplne super.