Slovensko sa začína venovať SMSkám. Opäť sa dostávajú na výslnie, aj vďaka masovej spamovacej kampani o nejakých autách. Kým sa zapájajú ľudia z vlastnej vôle (alebo si to aspoň len myslia), je to OK. Lenže čo v momente, keď začne posielať SMSky traktor? Vtedy najlepšie zabrániť už len prijatiu prvotnej reklamy.

Problému „samoodoslaných“ správ sa venovalo v redakcii Sťažností trochu viac času, výsledok nášho snaženia môžete nájsť na našom kolaboratívnom blogu. Omnoho viac ako nevysvetliteľne odoslané správy skôr bežných ľudí trápi množstvo prijatých SMS správ, ktoré denne bombardujú milióny používateľov.

Ja sám som ich dostával, kým ma počas jedného dňa nestihli osloviť štyri kampane. Problém totiž vzniká už pri podpise zmluvy u operátora – málokto sa pýta, skoro nik si nevšimne, že v zmluve je už predznačené povolenie na prijímanie marketingových oznámení operátora a súšasne aj súhlas na poskytnutie niektorých údajov ďalším spoločnostiam.

V praxi to vyzerá tak, že ešte predtým, ako fyzicky použijete SIM kartu od operátora, je telefónne číslo už v databáze spoločností, ktoré si na reklamných správach postavili biznis. Prijatú správu z neznámeho čísla si prečíta prakticky každý – a preto sa každý dozvie ten odkaz, bez ktorého život nemôže mať zmysel – že začína nová súťaž…

Od teórie k praxi, niekoľko krokov, ako sa zbaviť reklamných správ:

  • zavolajte na infolinku svojho operátora a odvolajte súhlas s používaním kontaktných údajov na reklamné účely
  • spolu s tým žiadajte o odstránenie z databázy pre rozosielanie reklamy
  • zapíšte si telefónne čísla, z ktorých prišli neželané reklamné správy a vyžiadajte si od operátora mená spoločností, ktoré vlastnia tieto čísla
  • na internete nájdete podľa mena spoločnosti kontaktné adresy či telefónne čísla, na ktorých oznámite svoje stiahnutie súhlasu podobne, ako v prvom bode
  • okrem toho môžete požiadať operátora o bezplatné utajenie čísla v zoznamoch

Prečo takéto kroky?

V prvom rade treba zabrániť operátorovi, aby šíril kontakty ďalej. Keď už vieme, že číslo neunikne „von“, môžeme sa zbaviť firiem, ktoré ho už majú. Zo zákona je ich povinnosť odstrániť z databázy ľudí, ktorí o to požiadali. A ak náhodou v budúcnosti príde reklamná správa či telefonát, môžete sa brániť. Pri utajenom čísle nepomôžu ani otrepané ojeby telefonujúcich brigádnikov „našli sme vaše číslo v zozname / na verejne dostupnom mieste„.